הפרעת קשב והיפראקטיביות

הפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) היא הפרעה התנהגותית העלולה לגרום לרמות גבוהות של פעלתנות יתר (היפראקטיביות) והתנהגויות מתוך דחף (אימפולסיביות) בנוסף לחוסר היכולת להתרכז במטלה יחידה או לשבת במקום לאורך זמן.

גם ילדים וגם מבוגרים יכולים לסבול מההפרעה, שמוכרת כחלק מספר האבחנות של רפואת הנפש.

 הסמפטומים של הפרעות קשב וריכוז:

ישנן כמה התנהגויות המקושרות להפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, כמו :

  • קושי להתרכז או להתמקד במטלות.
  • נטיה "לשכוח" לסיים מטלות
  • נטיה להיות מוסח בקלות
  • קושי לשבת במקום לאורך זמן
  • נטיה להפריע לאחרים לדבר ולהיכנס לדבריהם.
  • ועוד

סוגי הפרעות הקשב :

ישנם כמה סוגים של הפרעות קשב :

בעיקר חוסר קשב  - כמו שרומז השם לאנשים עם סוג זה קשה במיוחד להתמקד ולהתרכז במטלה אותה הם נדרשים לבצע, סוג זה נקרא בעבר ADD.

בעיקר היפראקטיביות-אימפולסיביות - אנשים עם סוג זה מראים בעיקר פעלתנות יתר או אמפולסיביות, התנהגויות אלו כוללת תנועתיות יתר, חוסר יכולת לחכות בתור, הפרעה לדברי אחרים וקבלת החלטות אימפולסיבית.

חוסר קשב משולב עם היפר אקטיביות - זהו הסוג הנפוץ של הפרעות קשב. סוג זה משלב התנהגויות של שני הסוגים האחרים - חוסר יכולת להתרכז, נטיה לאימפולסיביות ורמות גבוהות מהנורמה של אנרגיה ופעלתנות.

בערך 10% מהילדים בגילאי 5-17 מאובחנים עם ADHD, מה שהופך את ההפרעה להפרעה המנטלית הנפוצה ביותר בילדים בעולם המערבי. ילדים חווים את ההפרעה בעיקר דרך קשיים בבית הספר וחוסר היכולת להצליח בסביבה המבוקרת של הכיתה.

לא הרבה ידוע על הגורמים ל ADHD והחוקרים עדיים מחפשים את הגורם, חלק מהחוקרים טוענים שרמות נמוכות של המוליך העצבי דופמין הן הגורם בעוד דאחרים טוענים כי מבנה מוח שונה הוא הגורם.

איבחון ADHD :

ישנן מספר שיטות לאיבחון של ADHD :

  • מבחן TOVA- זהו מבחן ממוחשב הבודק רמות קשב ואימפולסיביות באמצעות משחק פשוט, למבחן זה הרבה טעיות מסוג False Negative - זהוי שאין הפרעה דווקא במי שקיימת אצלו הפרעה, ולכן משמש רק ככלי עזר ולא ככלי ראשי לאבחון.
  • מבחן MOXO - מבחן ממוחשב שפותח בישראל ומנסה לפתור את הבעיות במבחן TOVA באמצעות שימוש במסיחים ויזואליים ושמיעתייםץ גם מבחן זה משמש ככלי עזר ולא ככלי איבחוני.
  • שאלון DSM-5 - שאלון המבוסס על קריטריוני הDSM-5. בכדי לקבל אבחנה צריך לענות על 6 קריטריונים הנמשכים לפחות 6 חודשים ברמה שאינה תואמת לשלב ההתפתחותי ומפריעה לתפקוד החברתי או הלימודי.
  • שאלון NICHQ) Vanderbilt Assessment Scale) - שאלון מורחב המשמש לאבחון מספר הפרעות התנהגות/התפתחות, קיימים שני שאלונים למורה ולהורה. השאלון מיועד לאבחון ילדים בגילאי 6-12. לטעמי זהו הכלי האבחוני הטוב ביותר ולכן אני עושה בו שימוש נרחב.

הטיפול ב ADHD

הטיפול המערבי הקונוונציונאלי בהפרעת קשב וריכוז כולל שני מרכיבים :

טיפול תרופתי - תרופות המגרות פעילות מוחית כגון methylphenidate (ריטלין,קונצרטה) העובדות על מוליכים עצביים כמו דופמין או נוראפינפרין, או תרופות מקבוצת האמפטמינים (אטנט) הממריצות פעילות של המוח.

טיפול התנהגותי - בד"כ בגישה קוגנטיבית התנהגותית (CBT) או ביו-פידבק. הטיפול נועד לחזק התנהגויות חיוביות ולהפחית התנהגויות שליליות. בחלק מהמקרים תוצע גם הדרכה להורים כיצד להתמודד עם התנהגות הילד.

הטיפול הנטרופתי יתמקד במספר מישורים :

תזונה - התאמת התזונה למטופל והדרכתו לסדר ארוחות קבוע. חשוב להימנע מסוכרים פשוטים, צבעי מאכל וחומרים משמרים וכן ממזונות המכילים חומצה סליצילית.

פעילות גופנית - הדרכת המטופל לבצע פעילות גופני סדירה במשך חצי שעה עד שעה ביום.

טכניקות רגיעה - נשימות, יוגה, עיסוי ועוד.

צמחי מרפא - הנטורופת יעשה שימוש בצמחים אדפטוגניים כדוגמת ג'ינסנג קוראני (P.Ginseng), צמחים המשפרים את תפקוד המוח כדוגמת ג'ינקו (Ginkgo biloba), צמחים מרגיעים כמו מליסה (.Mallisa O) או היפריקום (Hypericum). חשוב להדגיש כי בחירת הצמחים נעשית אישית לכל מטופל ואין פורמולת מדף מומלצת ולכן חשוב להתייעץ עם מטפל לפני נטילת צמחים.

תוספוי תזונה - מחקרים רבים מראים קשר בין מחסורים תזונתיים לבין בפרעות קשב וריכוז, בעיקר מחסורים באבץ, מגנזיום, ברזל, סלניום וחומצות שומן חיוניות ועל כן הנטורופת יעשה שימוש בתוספים בכדי למלא מחסורים במידה וקיימים. גם כאן חשוב להדגיש כי נטילת תוספים ללא התאמה אישית לא מועילה ולכן מיותרת ולעיתים אף עלולה להזיק.